Netflix

Hej och välkomna tillbaka till vår serie om framgångsrika internetföretag där vi tar en titt på några av alla dom företag som startat upp sin verksamhet med sina produkter och erbjudanden på internet och som faktiskt lyckats med att fånga en tillräckligt stor kundbas runt om i världen för att anses vara ett framgångsrikt internetföretag.

Netflix

Netflix tillhör ett av dom företagen som startade upp sin verksamhet på 1990 talet då det grundades 1997 och som lyckats med att utveckla sin affärsverksamhet på internet och därmed överlevt alla dom företag som kraschade under internetboomen.

Företaget startades av två herrar vi namn Marc Randolph och Reed Hastings med tanke på att sälja och hyra ut filmer via internet och mycket har hänt med företaget sen dess, 1999 införde dom en prenumerationstjänst till ett fast lågt månadspris och antalet prenumeranter växte långsamt men stadigt och 2002 hade dom omkring 700 000 prenumeranter och det erbjöds möjligheten att köpa aktier i en IPO och det såldes omkring 6,3 miljoner aktier och året efter redovisade företaget för första gången en liten vinst. 2005 hade dom 35 000 filmer tillgängliga och antalet prenumeranter hade växt till 3,6 miljoner och 1 miljoner DVD:s sändes ut varje dag.

Redan tidigt fanns tankar på sända filmer direkt på internet men på den tiden var internet långsammare och grundarna hade farhågor att denna service inte skulle bli populärt men dom såg att till exempel Youtube var mycket populärt bland många och därför 2007 introducerades det som företaget idag är mest känt för, möjligheten att kunna se filmer direkt på datorn utan att behöva vänta på att få filmerna hemskickade och bara på några år hade företaget växt från att vara postens största kund till att vara den största källan till internet trafik i Nordamerika på kvällen.

2010 började dom producera sina egna filmer och serier och House of Cards är kanske en av dom mest kända Netflix serierna men även andra som Stranger Things, Glow, Orange is the new black och The Crow tillhör framgångsrika produktioner från Netflix. 2011 lanserades tjänsten för Latinamerika och Karibien för att sedan följas av bland annat Sverige och andra länder i Europa 2012 och hade nu omkring 26 miljoner prenumeranter varav cirka 3 miljoner var utanför USA.

Netflix erbjuder inte bara en bra tjänst för oss konsumenter utan även bra villkor och kultur för dom som arbetar med dom och även om denna artikel är gammal så gäller frihet fortfarande för dom anställda och i mina ögon skulle det inte vara fel om dom flesta arbetsgivare delade denna filosofi och det är kanske en av anledningarna till att företaget idag är det största digitala medie och underhållningsföretaget, större än alla andra traditionella medieföretag förutom Comcast och Disney och frågan är var detta kommer att stanna då utvecklingen med 50 miljoner prenumeranter 2014 till 100 miljoner 2017 ser ut att kunna fortsätta med nya marknader som öppnats upp samt nya produkter och sätt att lansera filmer direkt på internet som till exempel Paramounts The Cloverfield Paradox.