Priceline Group

Dags för ännu en del i vår serie om framgångsrika internetföretag och i denna del där vi en titt på ett företag som verkar inom resebranschen och som haft en riktig otrolig resa genom dess existens.

Priceline

Företaget grundades 1997 av Jay Walker med tanken att kunna erbjuda oss möjligheten att kunna hitta det bästa priset för flygresor, hotellrum och hyrbilar och självklart även boka dessa tjänster via deras internetsida, det fanns ingenting liknande på den tiden och för många var det en lättnad att kunna hitta allt som var nödvändigt för att kunna ha en bra reseupplevelse till ett det bösta priset.

Det var dock Pricelines nämn ditt eget pris som ledde till deras framgångar, systemet tillåter användarna att ange sina preferenser så i princip räcker det att skriva vart man vill åka, hur mycket man vill betala för det och webbplatsen letade upp dom alternativ som finns tillgängliga för det priset som man är villig att betala utan att avslöja hotellet, flygets eller hyrbilens namn innan transaktionen är avslutad och ingen avbokning är tillåten.

Företaget introducerades på börsen 1999 och tidpunkten var perfekt då internet boomen var på sin höjdpunkt och på bara en månad steg priset på aktien från 96 dollar till 974 dollar vilket gav mer än 1000% för den som hade valt att investera från start och marknadsvärdet på företaget hade stigit till mer än 23,1 biljoner men saker och ting skulle radikalt ändrats i efterskalvet av 9/11 attacken och i oktober 2002 hade aktien fallit till 6,60 dollar och marknadsvärdet fallit till 0,25 biljoner och det verkade lika hoppfullt för dem som för USS Enterprise när dom sugits in i ett svart hål även med skådespelaren William Shatner som ansikte för sin utmärkta reklamkampanj verkade Priceline avsedda för samma undergång som många andra internet företag på den tiden.

Uppgång igen

Men Priceline hade något som dom andra företagen inte hade och det var en omsättning och en liten vinst och sakta men säkert återhämtade sig branschen och företaget för att återigen gå ner under finanskrisen 2008 men efter det har det bara gått tillbaka upp under 2016 bokades det via dess sidor 556.6 miljoner nätter på hotellrum, 66.6 miljon dagar med hyrbil och 7.3 miljoner flygbiljetter där 88% av bokningarna gjordes av människor utom USA, företaget erbjuder webbsidor på cirka 40 språk och 200 länder runt om i världen.

Under 2018 kommer Priceline byta namn till Booking Holdings och andra kända sidor som ingår i gruppen är Booking.com, Kayak, Cheapflights och Rentalcars för att nämna några och Priceline anses idag vara en av de bästa framgång/ återhämtningshistorierna inom internetbranschen samt är en av dom ledande resebyråerna i världen och för den som 2002 investerade 10 000 dollar i detta svarta hål skulle idag ha mer än 1,7 miljarder vilket inte är illa för ett företag som ingen rekommenderade och det skulle enligt experterna varit säkrare att s investera i till exempel bilföretaget General Motors Corporation som gick i konkurs 2007, vilket kanske bevisar att experter inte alltid vet allt.