Uber

Vår serie om framgångsrika internetföretag fortsätter denna gång med ännu ett relativt nytt företag inom internetbranschen och som kommit med en hel del nya tankar hur det går att förenkla människors sätt att resa inom städerna.

Uber

Företaget grundades så sent som 2009 av Travis Kalanick och Garett Camp i San Fransisico USA efter att Camp på en nyårsafton spenderat 800 dollar på att hyra en privat chaufför och efter det funderade han på olika sätt som kunde göra det möjligt att sänka kostnaden och kom upp med Uber, 2010 lanserades en betaversion med en hemsida och en applikation där människor i San Fransisco kunde åka med en svart lyxbil till ett pris som var cirka 1,5 gånger dyrare än en normal taxi.

Snart följde andra städer i USA och världen och konceptet med att kunna klicka på en knapp på telefonen har blivit mycket populärt bland kunder och det infördes även en billigare form av taxibil för att kunna locka en större kundkrets men Uber har även stött på ett stort motstånd bland taxichaufförer över hela världen med stora protester i många av världens stora städer. Som en följd av dessa protester har det antagits nya lagar som i vissa fall helt förbjuder Uber eller jämställer servicen med normala taxibilar och därmed behöver förarna en taxilicens, förarna som inte är anställda av Uber utan agerar på egen hand, ungefär likadant som om dom skulle ha ett eget företag. Överlag har det varit en ganska krånglig resa för Uber där även förare har stämt företaget men personligen tror jag att konceptet med en applikation för att kunna få en taxi är här för att stanna men jag har samtidigt full förståelse för att taxichaufförer anser att dom missgynnas och att det behövs klara lagar vad som gäller både för förare och företaget är en självklarhet, i alla fall för mig personligen då jag anser att företag ska kunna konkurrera med lika villkor.

Företaget finns idag i cirka 633 städer och värderas till omkring 70 biljoner dollar men dras med stora förluster varje kvartal och stora negativa rubriker var under 2017 vanligt vilket har medfört stora förändringar i ledningen samt en ny betalningsmodell infördes där kunderna bedöms utifrån hur mycket dom tros vara villiga att betala, vilket kanske innebär att dom som reser till ett mer attraktivt område får betala mer än den som reser till ett något mindre attraktivt även om avståndet är detsamma.

I Sverige har företaget omkring 1 500 förare och enligt direktören Martin Hedevåg går verksamheten i landet bra med en bra lönsamhet men även här finns det problem förknippade med företaget och enligt skatteverket fuskade 96% procent av förarna i Uber Pop (samåkningstjänst som nu är nerlagd) och även om jag inser att jag skriver en hel del negativt om dem så kan jag se vissa saker som är bra och ser fram emot att se hur företaget utvecklas och anpassar sig dom närmaste åren då vi konsumenter ganska tydligt visat att denna service är något som vi uppskattar och med nya koncept som till exempel självstyrande bilar, som för övrigt kommer levererats från Volvo kommer Uber troligtvis även dom närmaste åren att skaka om transportvärlden.