Youtube sprids snabbt

Det som verkligen kännetecknar Youtube är den snabba spridningen av företaget och tjänsten. Mycket av spridningen har skett genom mun-till-mun-metoden vilket har gjort att marknadsföringen till stor del har gått av sig själv. Ett av de första videoklippen som gjorde att sidan snabbt fick spridning och blev känd var Lazy Sunday. Ett videoklipp med personer kända från Saturday Night Live medverkar. Det här var samtidigt ett av videoklippen som fick de stora upphovsrättsinnehavarna att börja kräva att deras material inte skulle visas. Youtube satte en gräns på 10 minuter för de videoklipp som lades upp. För amatörfilmare gick det bra att ladda upp filmer som var längre när de använde Youtubes eget regissörsprogram eftersom det garanterade att det inte var kopierat innehåll. Användarna började dock klippa videoklippen i 10 min och lade upp frekvenser där alla bitar tillsammans blev det som var upphovsrättsskyddat.

Youtube sprids snabbt

Youtubes problem med upphovsrättsskyddat material

Problemen med att det laddas upp upphovsrättsskyddat material fortsätter. Mycket av det som laddades upp hade inte tillstånd och det kunde vara kortare scener från filmer, musikvideor eller tv-serier. Nu började tv-bolagen sätta emot och Youtube behövde börja ta bort material. Idag har läget förändrats när företagen insåg potentialen i att finnas på Youtube och istället har de valt att använda sig av Youtube i marknadsföringssyfte. Youtube har även blivit stämt för att det har funnits upphovsrättsskyddat material på sidan. Företaget Viacom stämde Youtube, men efter tre år vann ändå Youtube stämningen.

 Youtube utvecklas och går live

Youtube har genom alla år utvecklats och något som är väldigt populärt idag är att live-inspelningar. Den första gången som något sändes live var 22 november 2008. Det sändes från fyra olika platser och var ett event som kallades Youtube Live. Under sändningarna var det många kändisar från Youtube som fanns med och det blev väldigt populärt.

Roliga kuriosa om aprilskämt på Youtube

Genom åren har Youtube lagt upp aprilskämt. Det började redan 2008 när alla videor på startsidan ledde till en och samma video. Året efter fortsatte dem och då hade de programmerat sidan till att vändas upp och ned när någon klickade på ett videoklipp. Kommentaren från Youtube var att det här var den nya designen. Ett år fick filmerna ett utseende av att vara 100 år gamla och allt ljud bytte ut till pianomusik i bakgrunden. Även när videoklippen hade pausats fortsatte musiken att rulla. Ett annat år kom Youtube på att de skulle lägga ut reklam för deras DVD-tjänst, vilket helt är emot den streaming och uppladdning av filmer som de tillhandahåller. Bland det roligaste aprilskämtet var när de gick ut med att det var Youtube som låg bakom alla videoklipp som var virala. När Youtube ett år gick ut med att de skulle stänga ned tjänsten eftersom de bara hade startat sidan för att hitta det bästa videoklippet blev det panik. De gick återigen ut med reklam för DVD-tjänsten. Många roliga skämt har det blivit genom åren och det kommer säkerligen att bli många fler. Youtube är ett av de allra största företagen i världen idag.