Zalando

Många av dom mest framgångsrika företagen kommer från USA men i denna del av vår serie om dessa framgångsrika internetföretag kommer vi ta en titt på ett relativt nytt företag som kommer från Tyskland och som relativt snabbt lyckats etablera sig med ett lånat koncept som redan finns i USA och Kina.

Zalando

Det var en ovanlig varm dag i Las Vegas för att vara i november och VDn Rubin Ritter var utmattad efter den 12 timmar långa flygningen och efter firandet på företaget efter ytterligare lanseringar i nya länder var han inte direkt beredd för några dagar i den lyxiga staden men som direktör på Zalando skulle han delta i en konferens och bestämde sig även för att lägga in ett besök på det amerikanska företaget vars modell Zalando hade kopierat (Gratis frakt! Och gratis returnering!) websidor och även den första bokstaven var kopierad från Zappos, online skoaffär som Amazon köpte upp 2009 för 1,2 miljarder.

Zalando grundades 2008 av Rocket Internet, Robert Gentz och David Schneider och som ni kanske förstått var tanken att sälja skor via internet men sen dess har dess sortiment utökats även till andra områden som kläder och sport och den dagen Ritter gick in på Zappos kontor fick han stående ovationer, kanske för att det var nära jul men som Ritter själv sa, dom såg ut som dom lyckligaste människorna på jorden och jag funderade varför? Jag visste inte ens om det skulle vara möjligt att bygga ett företag som Zappos i Tyskland’.

Rittel behövde inte bygga ett nytt företag, sen Zalondo fanns som en klon som så många andra europeiska webbstarter som modellerades efter amerikanska företag under 2000 talet hade dom redan 2013 gått bortom imitationsfasen med Rittel och grundarna Robert Gentz och David Schneider vid rodret, dom hade byggt Zalando till en webbhandlare som var lika stor som Zappos och mycket mer värdefull då dom värderades då till 5,3 biljoner dollar och Zalando med säte i Berlin var Europas största online bara detaljhandlare och var det snabbaste företaget någonsin på vår kontinent att övergå 1 biljon dollar i åriga intäkter då varumärket nådde det bara 4 år efter starten 2008. 2013 ändrades även konceptet med en online klädesbutik efter att ha inspirerats av dom stora kinesiska tech företagen till en digital plattform vilket gav modehusen och detaljister chansen att sälja sina kläder på hemsidan och inför börsnoteringen 2014 på Frankfurts MDAX var dom väl än mer förberedda med vinstnoteringar vilket inte är helt vanligt för så pass unga företag.

Svenska Kinnevik är idag den största ägaren av Zalando med sina 35% vilket verkar vara en bra investering då företaget fortsatt att växa runt 30% årligen sen börsintroduktionen och personligen kunde jag inte tänka mig att systemet med 100 dagars öppet köp med gratis frakt och retur samt att sälja en blandning av skor och kläder på internet från omkring 1500 varumärken som till exempel Nike, Diesel Jeans och Tommy Hilfiger skulle kunna bli en så stor framgång inom internetvärlden.